100 ansökningar om dagen – hur vi jobbar med att nå ut till våra kandidater

Ledarskap2017.11.10

Vi är medlemmar i Kontakta för att vi vill vara med och förbättra branschen. Kundservice och att jobba med telefonen, mail och chatt som verktyg förtjänar ett uppsving. Vi vill leverera och arbeta med kandidater som känner sig välkomna, trygga och nöjda med sina jobb.

Vi är ett rekryterings- & bemanningsföretag, och då tänker ni, åhnej inte ett till. Lite kuriosa, det finns drygt 600 rekryteringsföretag som är medlemmar i Almega Bemanningsföretagen och därtill finns det en uppsjö av bolag som inte är medlemmar i Almega och har kollektivavtal. Men det som är värt att veta är att vi är ett av få bolag som specialiserat oss inom kundservice. Vi startade för lite drygt ett år sedan och är idag strax över 140 anställda varav 10 personer internt som dagligen arbetar med leveransen till våra kunder.

Varför har vi då valt att nischa oss inom Kundservice? Jo, för enligt oss är det väldigt få som lyckas göra som Karolina Klüft – att briljera i allt. Trots detta så erbjuder nästan alla rekrytering- och bemanningsföretag just kundservicepersonal vid sidan av annat. Men det som man lätt kan underskatta är komplexiteten i leveransen, volymen, proaktiviteten och att man måste få folk att stanna. Och här föddes idén om att tänka efter för – det blev Sprio

Från början var vårt mål att få in 100 ansökningar om dagen, och därav rubriken.
Om vi lyckades med det så tänkte vi att vi skulle kunna klara av att få in de rätta kandidaterna till kundernas förfrågningar. Oavsett volym och tidspress. Vilket är ganska högt och lågt i den här branschen.

Problemet är att redan innan kandidaterna befinner sig ens i utkanten av våra cirklar så behöver vi veta hur vi ska få in dem. Det gör vi enklast genom att ha så låga trösklar som möjligt, helst inga trösklar alls: Vi vill ha öppen planlösning, såpade golv och vidöppna dörrar!

För att om du är en person som inte ännu vet om att du vill ha ett nytt jobb, eller som ens har funderat på att kundtjänstjobb vore ett nåt för dig. Så måste vi agera räkmacka åt kandidaterna – utan deras vetskap. När du väl glidit in i vår cirkel är det vår uppgift att se hur vi kan hjälpa just dig – eller inte, och hitta en plats där just du skulle passa in och trivas. Vårt recept på detta är enkla ansökningar, snabb återkoppling och effektiva processer – just detta är vi faktiskt också är prisbelönta för.

På tal om denna typ av mentalitet så är dagens klimat att allt ska vara så enkelt som möjligt! Idag vill vi inte ta några omvägar. Vi lever mitt i ett genvägssamhälle!
Vi vill få presenterat för oss de bästa räntorna, billigaste offerten när du ska renovera badrummet och bästa priset när du ska köpa nya skridskor till dina barn. Det är bara att se på tjänster som Lendo, Prisjakt, Compricer och Offerta.

Det är så vi jobbar med våra kandidater, vi matchar rätt person med rätt uppdrag. Så efter att de åkt på den omedvetna räkmackan är de i process och då är det dags för oss att rulla upp ärmarna och göra jobbet med att matcha dem rätt. Då har vi redan innan ni hör av er hunnit göra det underliggande arbetet i förväg. Vi har alltså tänkt efter före.

Många företag säljer in sina lösningar med att de syns på många jobbplattformar och det är såklart bra men det är också lite mossigt. Den här typen av annonsering som vi själva refererar till som ”post and pray” riktar sig till dem som aktivt gått in på en jobbsajt – deras mindset är alltså redan inne på att leta nytt. Man publicerar o hoppas på att den ska nå en intresserad kandidat med rätt profil. Hos oss är marknad mycket mer än att publicera content på en hemsida – Marknad hos oss är navet i allt som syns utåt.

För oss är den här typen av annonser en väldigt liten del av jobbet, på det viset hade vi aldrig kunnat nå 100 ansökningar om dagen… Den större delen är hur vi jobbar aktivt med att nå ut till personer. Idag får 80 % idag jobb via kontakter – hela poängen med sociala medier är ju att interagera med kontakter… Därför rör vi oss där kandidaterna rör sig och jobbar aktivt med att faktiskt synas. Eftersom vi vet att statistiken inom vår målgrupp stiger stadigt just i sociala medier.
some-generell

some-mobilen
Det gäller också att synas mycket och ofta för att mottagaren ska känna igen varumärket, ju fler gånger du når ut till en person med din logga och ditt formspråk desto större kännedom får mottagaren för varumärket – då skadar det inte att man redan sedan innan tänkt igenom vad man vill förmedla, hur man vill uppfattas och hur man enklast når dit, vilket kräver ju lite kunskap om design och formspråk men det är så du bygger företagets identitet rent visuellt.

Hemligheten är hårt arbete och att lära sig vad som funkar. Hur gör man det? Jo genom att dagligen göra analyser av inflödet att hålla koll på sina trafikkällor och att hela tiden försöka piska upp dem genom att tweaka dina metoder, det som funkar idag eller den här veckan kanske inte fungerar imorgon. Ett exempel på det är ju det vi ser här bakom, Facebook som funkar idag kommer inte att vara kanalen för att nå ut till kandidater om ett par år. Det kan handla om allt från säsonger som skiftar till algoritmer som byggs om i sociala medier.

image001

image002
Tidigare har det varit viktigt ATT synas i sociala medier, idag är det viktigt hur man syns och att aldrig låta processerna bli slentrianmässiga.

Vi upplever att den här branschen har stagnerat, precis som man la ut en annons på diverse jobbsök-sajter år 2010 på samma vis jobbar många idag. Trots att vi idag lever online.

Därför är det en vital del för alla företag att följa utvecklingen i relation till hur omvärlden utvecklas. Vi vill trots allt nå ut till framtidens arbetskraft och då gäller det att anpassa sig utifrån dem – inte tvärtom.

Relaterade artiklar

Fullständiga villkor för användarregistrering

All hantering av personuppgifter sker i enlighet med lagen om personuppgifter (PUL) och de rekommendationer som anges av datainspektionen. Dina uppgifter som du registrerar kommer endast att hanteras i rekryteringssyfte. Jag godkänner & samtycker till att ni får behandla och samla in min personliga information enligt ovan beskrivning.

Fullständiga villkor för användarregistrering

Vi använder de personuppgifter och den information du frivilligt lämnar som hjälpmedel i våra rekryteringsprocesser. All hantering av personuppgifter sker i enlighet med lagen om personuppgifter (PUL) och de rekommendationer som anges av datainspektionen. Jag samtycker härmed till att ni får behandla och samla in min personliga information på det sätt som beskrivits ovan för att uppfylla de ovan angivna syftena.

Ansök nu