fbpx

7 tips för ett effektivt hemmakontor

På jobbet2020.12.09

Det kan vara svårt att få till ett effektivt hemmakontor; där du faktiskt är produktiv, slutför brådskande uppgifter och inte blir distraherad. Men vi har samlat våra bästa tips gör ditt hemmakontor till en bekväm, produktiv och fridfull plats där du med framgång checkar av din Att göra-lista.
 

1. Arbetsyta nära ett fönster

Ett mörkt, kontorsutrymme kan få dig att känna dig instängd och få arbetsuppgifterna att verka ogenomförbara. Om du vill få ut det mesta av dina hemmajobbstimmar kan du prova att placera din arbetsyta nära ett fönster med bra ljusinsläpp.

”Studier visar att naturligt ljus i kontorslokaler förbättrar arbetarnas mående och ökar produktiviteten. Det har också visat sig förbättra humöret och uppmuntra kreativitet”, säger den holistiska affärscoachen Tiffany Napper.

Men om du inte har möjlighet att jobba nära ett fönster kan du ändå jobba med att lägga till några extra lampor vid din arbetsyta, det håller dig piggare än inget ljus alls!.

 

2. Bildskärmen ska vara i ögonhöjd

Du kanske inte har tänkt så mycket på hur du ställt din dator när du jobbar hemma, men det viktigt att du gör din arbetsyta så ergonomisk som möjligt för att begränsa distraktioner, trötthet eller värk.

”Att sitta i en köksstol och titta ner på en laptop kan funka för en enstaka arbetsdag här och där, men under längre perioder behöver du en extern skärm på fot så att du lyfter blicken”, säger Angelique Rewers, VD på The Corporate Agent, som också rekommenderar att du står upp vid ett högre bord för att hålla energin uppe.

 

3. Dofter kan ge energi

Det kan verka flummigt men det funkar. När du jobbar hemma är det här en lyxig och härlig grej att ta till, som inte hade funkat i ett öppet kontorslandskap!

Tänd ett doftljus eller placera doftpinnar eller varför inte en skål med härliga satsumas eller andra citrusfrukter nära din arbetsyta. Det gör det också enklare för dig att få i dig lite välbehövliga vitaminer när du känner att det börjar bli dags för ett mellanmål.
 

4. Se till att ha allt du behöver

Om du vill få ut det mesta av dina arbetstimmar hemma, se till att du har allt du behöver till hands innan du börjar arbeta.

Se över så att du har kaffe, lunch och mellis nära till hands. Men även datorladdare, hörlurar eller andra verktyg som du vet att du kommer att behöva under arbetsdagen. Det blir ett störningsmoment i arbetsdagen om du märker att du behöver ge dig iväg för att inhandla eller hämta upp något mitt i din produktivitet.
 

5. Definiera din arbetsplats

Även om du inte har massor av utrymme att sprida ut dig på så kan det vara effektivt att avgränsa arbetsytan i ditt hemmakontor. Om du har allt du behöver inom en armlängds räckvidd så gör du det lättare för dig att hålla fokus på arbetsuppgifterna.
 

6. Gör en sak i taget

Undvik att skapa stress, för dig själv. Det är snurrigt nog att befinna sig hemma där du vanligtvis är ledig och samtidigt utföra det du är van att göra i ett kontorslandskap. Öka ditt fokus genom att bara ha flik öppen i webbläsaren åt gången, svara på mejl i ett svep innan du går vidare till att göra nästa sak på din lista.
 

7. Håll ditt skrivbord välorganiserat

Ett snyggt och organiserat hemmakontor kan bara vara nyckeln till att undvika distraktion medan du arbetar hemifrån. Minimera allt som skulle kunna bli en visuell distraktion för dig, låt inte en tvätthög ligga och irritera dig i ditt synfält, hål ordning och reda på dina papper och ta bort eventuell disk eller skräp runtom ditt skrivbord. Du kommer garanterat känna dig mer organiserad om din omgivning är uppstyrd.
 

Följ oss

instagram_logo_2016-svg3-2-facebook-png-piclinkedin-icon-logo-fbade03110-seeklogo-com

Följ oss på Linkedin >

Håll dig uppdaterad på vår Facebook >

Se allt kul vi gör på Instagram >

Relaterade artiklar

Fullständiga villkor för användarregistrering

Samtycke för ansökan hos Sprio AB
Härmed godkänner jag att mina personuppgifter registreras och behandlas av Sprio AB. Lämnade uppgifter kommer att vara tillgängliga för ansvarig rekryterare eller avdelningschef på Sprio AB i enlighet med EU:s Dataskyddsförordningen (2018), GDPR.

Behandling av personuppgifter
Uppgifterna som du lämnar i din ansökan registreras för Sprio AB’s räkning i Sprios innehållshanteringssystem WordPress. Du ger härmed ditt fullständiga samtycke för att då ha möjlighet att bli kontaktad av ansvarig rekryterare eller avdelningschef på Sprio AB.

Vi behandlar följande personuppgifter:

Förnamn, efternamn och företag
Kontaktuppgifter: E-postadress och telefonnummer

Sprio är personuppgiftsansvarig
Sprio är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Vem kan ta del av uppgifterna?
Lämnade uppgifter kommer att vara tillgängliga för ansvarig rekryterare eller avdelningschef på Sprio AB.

Om du har skyddad identitet ska du kontakta hej@sprio.se.. Du bör även vara aktsam om vilken information du delar med dig av. Delge därför endast information som är relevant för det aktuella tillfället.

Hur länge sparas personuppgifterna?
Samtliga personuppgifter kommer att raderas från Sprios databas i innehållshanteringssystemet inom 2 år efter att du senast lämnat dina uppgifter.

Du har rätt att få veta vilka uppgifter Sprio har om dig
Du har rätt att få information om vilka uppgifter Sprio har om dig i form av ett registerutdrag. Du kan även begära att vi rättar felaktiga uppgifter eller raderar information om dig. Du har också rätt att dra tillbaka ditt samtycke för att vi behandlar dina personuppgifter. Vi kommer då att ta bort din ansökan samt radera de personuppgifter som är associerade med ansökningen från vårt rekryteringssystem.

Har du frågor gällande detta hör av dig till: hej@sprio.se eller ring 08-128 200 00.

Kontakt vid begäran om registerutdrag/ändra/radera uppgifter samt övriga frågor gällande personuppgiftshantering
Namn: lovisa.anelof@sprio.se
Organisationsnummer: 559070-1800
Postadress: 111 34 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 32
Telefon: 08-128 200 00

Ansök nu