fbpx

Optimera dina jobbannonser med SEO

Söka jobb2021.12.20

SEO i rekryteringen – Så optimerar du dina jobbannonser | Med en välplanerad SEO-strategi får du mer trafik till dina jobbsidor och ser till att du är redo för Google for Jobs. Vad är poängen med att lägga tid på att skapa bra jobbannonser om kandidater inte hittar dem? Följ dessa tips för att få dina jobbannonser att sticka ut från mängden.

Det är viktigare nu än någonsin för rekryterare att se till att deras jobbannonser är optimerade för SEO så att de faktiskt rankas av sökmotorer. Så mycket som 67% av de arbetssökande startar sin jobbjakt med en sökmotor – så se till att kandidaterna faktiskt ser dina jobbannonser först!

1. Tänk på sökord

När du lägger ut en jobbannons är det viktigt att tänka på vilken typ av ord som är relevanta för den aktuella tjänsten! Vad skulle dina drömkandidater söka efter när de letar efter jobb? Till exempel, om du rekryterar till en roll inom marknadsföring som är baserad i Stockholm, då vill du såklart se till att ”Marknadsföringsjobb i Stockholm” framgår tidigt och tydligt, redan i rubriken.

Prova att kika på jobbannonser för liknande positioner och att se vilka sökordskombinationer, som andra använder sig av. Kan du toppa dessa och kanske försöka formulera dig ännu bättre för att rankas högre?

Se till att hålla dina annonser relevanta, konkreta och korrekta, det är nyckeln till att ranka bra!

2. Var tydlig och koncis

Även om du använder dig av relevanta keywords i din jobbannons som bidrar till att öka annonsens ranking i sökmotorer – var försiktig så att du inte går för långt. Att bara rada upp ord på ord som att det är enbar sökmotorer som ska läsa av din annonsfunkar inte särskilt bra i längden.

Det viktigaste du bör göra när du skriver din annons är att skriva för den arbetssökande – inte för sökmotorer. Om din annons är tydlig, beskrivande och korrekt för den lediga tjänsten så kommer det alla dagar i veckan ge dig bra ansökningar.

Se till att titeln på ditt jobb är tydlig och koncis. Om rubriken är för vag och är inte berättar för den arbetssökande alls om den lediga tjänsten eller vad jobbet innebär, så kommer den inte heller att vara tillräckligt tydlig för att plockas upp av sökmotorer.

3. Optimera för Google for Jobs

Google for Jobs kommer att göra stora förändringar i hur kandidater hittar jobbannonser med sökmotorer. Därför är det en bra idé att vidta åtgärder för att optimera dina jobbsidor för just denna tjänst!

Det finns fyra huvudsteg du bör följa för att optimera dina jobbannonser så att de visas i sökresultaten för Google for Jobs.

Du kan inte själv publicera jobb på Google for Jobs, Google kommer själva att spindla och lista dina tjänster förutsatt att de syns på någon av de större jobbsök-sajterna som google indikerar ifrån.

Se utöver detta till att dina annonser är tydliga, innehåller sökord, gärna innehåller bilder eller videoklipp och gärna punktlistor.

 

Följ oss

instagram_logo_2016-svg3-2-facebook-png-piclinkedin-icon-logo-fbade03110-seeklogo-com

Följ oss på Linkedin >

Håll dig uppdaterad på vår Facebook >

Se allt kul vi gör på Instagram >

Relaterade artiklar

Fullständiga villkor för användarregistrering

Samtycke för ansökan hos Sprio AB
Härmed godkänner jag att mina personuppgifter registreras och behandlas av Sprio AB. Lämnade uppgifter kommer att vara tillgängliga för ansvarig rekryterare eller avdelningschef på Sprio AB i enlighet med EU:s Dataskyddsförordningen (2018), GDPR.

Behandling av personuppgifter
Uppgifterna som du lämnar i din ansökan registreras för Sprio AB’s räkning i Sprios innehållshanteringssystem WordPress. Du ger härmed ditt fullständiga samtycke för att då ha möjlighet att bli kontaktad av ansvarig rekryterare eller avdelningschef på Sprio AB.

Vi behandlar följande personuppgifter:

Förnamn, efternamn och företag
Kontaktuppgifter: E-postadress och telefonnummer

Sprio är personuppgiftsansvarig
Sprio är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Vem kan ta del av uppgifterna?
Lämnade uppgifter kommer att vara tillgängliga för ansvarig rekryterare eller avdelningschef på Sprio AB.

Om du har skyddad identitet ska du kontakta hej@sprio.se.. Du bör även vara aktsam om vilken information du delar med dig av. Delge därför endast information som är relevant för det aktuella tillfället.

Hur länge sparas personuppgifterna?
Samtliga personuppgifter kommer att raderas från Sprios databas i innehållshanteringssystemet inom 2 år efter att du senast lämnat dina uppgifter.

Du har rätt att få veta vilka uppgifter Sprio har om dig
Du har rätt att få information om vilka uppgifter Sprio har om dig i form av ett registerutdrag. Du kan även begära att vi rättar felaktiga uppgifter eller raderar information om dig. Du har också rätt att dra tillbaka ditt samtycke för att vi behandlar dina personuppgifter. Vi kommer då att ta bort din ansökan samt radera de personuppgifter som är associerade med ansökningen från vårt rekryteringssystem.

Har du frågor gällande detta hör av dig till: hej@sprio.se eller ring 08-128 200 00.

Kontakt vid begäran om registerutdrag/ändra/radera uppgifter samt övriga frågor gällande personuppgiftshantering
Namn: lovisa.anelof@sprio.se
Organisationsnummer: 559070-1800
Postadress: 111 34 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 32
Telefon: 08-128 200 00

Ansök nu