1. Attrahera rätt kandidater
Om du någonsin har försökt hitta rätt kandidat där merparten är okvalificerade talanger, vet du att dina alternativ är begränsade. Du kommer att välja den bästa personen du kan hitta just då – inte den som passar bäst för jobbet. Men det handlar inte alltid om antalet kandidater som söker; det bästa sättet att anställa rätt personer är ofta från en mindre pipeline av mer kvalificerade talanger.
2. Använda datadriven rekrytering
Företag kan använda rekryteringsdata och mätvärden för att ständigt förbättra sin rekryteringsprocess och fatta mer välgrundade beslut. Men att samla in och bearbeta data är inte alltid lätt. Kalkylark är ett sätt att spåra anställningsdata, men de kräver manuellt arbete. Detta gör det svårt att spåra data och trender korrekt. Rekryterare behöver ett effektivt sätt att sammanställa och organisera data.
3. Bygg ett starkt varumärke
Ett bra varumärke som arbetsgivare hjälper dig att attrahera och engagera bättre kandidater. Organisationer som fokuserar på employer branding löper tre gånger större chans att anställa en kandidat av kvalitet. Ändå är det en komplex process som inkluderar allt från att säkerställa en positiv kandidatupplevelse till att marknadsföra din företagskultur på sociala medier.
4. Säkerställ en positiv kandidatupplevelse
Kandidaters erfarenhet är inte bara viktigt för employer branding, utan det är också en faktor när dina bästa kandidater utvärderar dina jobberbjudanden. Sättet du behandlar kandidater under anställningsprocessen speglar hur du kommer att behandla dem efter anställningen. Om de hade en dålig upplevelse är de mindre benägna att tacka ja till ett jobberbjudande. Omvänt kan positiva kandidatupplevelser stärka ditt varumärke som arbetsgivare och uppmuntra bra kandidater att söka och tacka ja till dina jobberbjudanden.
5. Skapa en effektiv rekryteringsprocess
Rekryterare måste kommunicera snabbt, enkelt utvärdera kandidater och veta vad som händer i varje steg på vägen. Rekryterare har till uppgift att koordinera all kommunikation och det är inte alltid lätt. Även administrativa uppgifter (som att schemalägga intervjuer) tar ofta bort värdefull tid som rekryterare kunde ha använt för att samordna anställningsprocessen och säkerställa en god kandidaterfarenhet.