Försök att inte bli rutinmässig

Att hamna i gamla hjulspår och svara med exakt samma inövade mening på liknande frågor får dig i längden att låta monoton och inövad. Prova istället att variera dig och ditt språk, samma sak går att säga på många olika sätt. Du kommer själv att märka att du blir mer uppmärksam på vad kunden faktiskt svarar om du själv varierar dig i dina frågeställningar.

Le

Det kanske låter löjligt att sitta och le mot en datorskärm, men faktum är att det hörs på din röst om du ler eller inte. Det blir lättare att vara vänlig mot kunder om du ler och förhoppningsvis smittar leendet av sig både på din kund men också på din kollegor. Sprid lite glädje helt enkelt.

Lyssna

Det låter kanske som en självklarhet när du arbetar med telefonen som främsta verktyg. Men det öär skillnad på att lyssna och att verkligen lyssna. Om du anstränger dig och försöker tyda vad som skulle göra kunden nöjd utöver sina förväntningar så kan du göra ett riktigt bra jobb och få massor av beröm och trevligt bemötande tillbaka. Du skapar på så vis ditt eget arbetsklimat!