Kundservice gör företaget pålitligt

En bra kundservice får kunder att känna sig trygga. Om man som kund har problem eller frågor kring en vara eller tjänst man köpt vill man snabbt och smidigt få respons. När man betalat dyra pengar och vill att något ska funka blir man lätt irriterad om man inser att kundservicen inte svarar, eller att företaget kanske inte ens har en kundservice-avdelning! Därför är det otroligt viktigt för att få kundernas förtroende.

En bra kundservice väger tyngre än ett lågt pris

När en kund upptäcker att de får bra respons och hjälp att hitta lösningar de kanske inte ens visste existerade, så blir de mer benägna att återkomma till företaget. Om man vet att ett trevligt bemötande och hjälp finns bara ett samtal eller ett email bort så blir man inte lika stressad eller irriterad om man skulle behöva få svar på en fråga kring en produkt man köpt.

Ett yrke för framtiden!

I takt med att vi shoppar och utför ärenden allt mer på nätet, så blir kundtjänst allt viktigare. Förut kanske det var viktigt att kliva in i en fin butik med en trevlig och kunnig butikspersonal - idag är det viktigt med grym lösningsorienterad personal i kundservicen.

Ansiktet utåt vs. Rösten mot kund

Förr i tiden pratade man om att vara ”ansiktet utåt” i reklamsyfte. Det begreppet uppdateras nu till att vara rösten mot kunden. Eftersom att kundservice-personalen allt oftare blir den enda mänskliga kontakten för kunden både inför och efter ett köp. Därför är detta ett allt viktigare yrke som stärker varumärket!

Word of mouth

Du vet säkert själv att du allra helst tar emot rekommendationer från en nära vän. Någon du vet att du kan lita på och någon som du står nära. En bra kundservice kan ge just den här typen av värdefull gratis-reklam i form av rekommendationer och omdömen! Om du blivit väl bemött någonstans och en vän ber om en rekommendation i just ett sådant ärende - visst skulle du då rekommendera det företag som gav sådär bra och snabb service? Att bemöta kunder på rätt sätt är så mycket mer värdefullt än du kanske från början kunde tro.